vrijdag 18 januari 2013

Op visinazi bij de überheit.

kreeg een paar dagen geleden twee brieven Op één dag van de gemeente nijmegen,
van twee verschillende afdelingen,
maar met allebei het zelfde thema:

'tOeslagen 2013'.

de ene brief was een al-gemene brief,
waarin de (werklOze) lezer aangeraden werd
Om gebruik te maken van de sOciaal raadslieden
vOOr de berekeningen van deze tOeslagen.

letterlijk staat er:


"u kunt -zOnder afspraak
uw tOeslagen laten cOntrOleren dOOr een deskundige.
de medewerkers bekijken samen met u de gegevens
en berekenen Of u niet te weinig Of te veel geld krijgt."


de andere brief was van rOel,
mijn cOntactpersOOn bij schuldhulpverlening nijmegen.
misschien ken je z'n naam al uit m'n eerdere blOgs Over dit Onderwerp.
rOel wilde mij vandaag graag weer eens zien,
Of beter, als shv-cOntractant was hem Opgedragen
mij Op visinazi te vragen
Om mijn belastingdienst-tOeslagen 2013-dOcument te kunnen kOpiëren.



"is dit het enige waarvOOr rOel mij wil zien?"
verbaasde ik mij gisteravOnd.
"Om een a4tje te kOpiëren dat ik OOk zOu kunnen scannen en mailen?"



vanOchtend Op naar het cwi nijmegen.
bleek ik OOk nOg niet gOed gekeken te hebben;
was een uurtje te vrOeg.
maar rOel was er OOk al.


de handen geschud,
rOel's "alles gOed?" OnbeantwOOrd gelaten,
kOnden we in (s)p(r)ee(k/s)kamer # 5 plaatsnemen.

rOel Overhandigde ik de belastingdienst-dOcumentazi,
die hij eventjes vluchtig en gOedkeurend mOmpelend bekeek,
waarna hij zei -


wat ik al in de lucht had vOelen hangen
en waarOp ik gisteren met mij(n)cel(f/len) afsprak
Om met rOel enkel en all1 te praten Over
het Onderwerp uit zijn brief aan mij:
het a4tje met mijn belastingdienst-tOeslagen vOOr 2013.


want hij zei:

"gOed, pepé,
waar ik je OOk nOg vOOr uitgenOdigd heb, is
Om te praten Over het bedrag dat vOrig jaar
per abuis
dOOr schuldhulpverlening
naar jOuw rekening gestOrt is,
ik meen iets van driehOnderd zOveel eurO.

ik wil een vOOrstel dOen
Om dit bedrag in twee termijnen
te verrekenen met jOuw vakantiegeld van dit jaar."



en dát ik al een vermOeden had
dat shv-slaaf rOel mij vOOr méér wilde zien dan één velletje papier!



ik zag aan hem dat hij
OOk
emOtiOneel, zenuw8ig, werd
van het nieuwe Onderwerp.



"dat vOOrstel wil ik dan OOk graag zwart Op wit zien,"
reageerde ik.
"ik meen namelijk al gereageerd te hebben
Op de gang van zaken hierOmtrent
via mijn Open brief van september vOrig jaar
en daar heb ik tOt Op heden geen reactie van jOu Op gehad,

net zOals ik nOg altijd geen cOncrete antwOOrden heb gekregen
Op vele vragen uit mijn eerste Open brief aan j(ulli)e,
Onder andere Of er belegd wOrdt dOOr schuldhulpverlening
met al die inkOmens die jullie Op je rekening krijgen


rOel ging ermee akkOOrd het vOOrstel
Op papier nÓg eens aan mij vOOr te leggen
(zijn OOglid trilde er licht spastisch bij).

"..want het is tOch nOrmaal
dat fOuten weer netjes rechtgeZ wOrden,"
wilde rOel het Onderwerp besluiten,


dat wOOrdje
"nOrmaal"
triggerde iets in mij.


"ik weet niet zO gOed meer wat nOrmaal is, rOel,"
flapten de wOOrden uit mij.
"ik lOOp niet vOOr niets
Op dit mOment met een wietster rOnd,"
(ik wees naar m'n jas waarOp die prOnkte)
"Omdat de Overheid het Op dit mOment blijkbaar
nOrmaal vindt Om BUITENLANDERS te weren uit cOffeeshOps.

je weet dat ik een schrijver ben, rOel,
en OOk jOuw Off-the-recOrd vOOrstel
Om de fOut van schuldhulpverlening
te gaan verrekenen met mijn vakantiegeld
zal ik in een blOg gaan verwerken."


meegezOgen dOOr de gOlfstrOOm vervOlgde ik:


"nu Ongeveer anderhalf jaar geleden
klOpte ik zelf bij de gemeente aan
Om Om hulp te vragen bij
het OplOssen van mijn financiële schuld,
waar jullie mee instemden.

ik meen in de tussentijd
altijd netjes gehOOr te hebben gegeven
aan wat jullie van mij verlangden."


rOel beaamde dit ruiterlijk.


"in de tussentijd praten we nu
Over een bedrag van rOnd de 2000 eurO
dat dOOr fOuten
buiten mij Om
nu wèl aan mij "teruggevraagd" wOrdt!

zO'n 1500 eurO
dOOr een fOut van dat sOciaal raadslid van vOrig jaar
dat mij mevrOuw nOemde,
mij niet één keer aankeek
en mij zei dat ik dankzij zijn berekening
een bOel geld verdiend had,
wat natuurlijk een sarcastisch grapje mOest zijn,
maar dOOr jullie fOut het geld tOch naar mij Over te maken
8eraf een selffulfilling prOphecy bleek

en zO'n 500 eurO van jOu, jullie,
de fOute OverbOeking van schuldhulpverlening.

nOgmaals, ik kwam hier vOOr hulp
en mOet nu jullie fOuten gaan OplOssen?!"



dat was rOel een beetje OntschOten,
dat hele verhaal met dat sOciaal raadslid van vOrig jaar.

en het verhaal Over de belastingdienst
die mij nu ineens rOnd de 1500 eurO terugvrOeg
vanwege de fOute berekening van dat asOciale raadslid,
leek hem helemáál niet bekend vOOr te kOmen.


wat later kwam de aap uit rOel's mOuw.
hij was namelijk OOk vergeten
dat ik hem meerdere malen
Op verschillende manieren
had geïnfOrmeerd
dat ik geen telefOOn meer heb.
en telefOOn bleek tOch wel rOel's persOOnlijke vOOrkeur te genieten
in de cOmmuninazi met zijn klanten.


"ja, ik mOet zeggen dat ik de emails niet altijd gOed lees,
maar nu ik weet dat je geen telefOOn hebt
zal ik vOOrtaan wat beter Opletten wanneer ik een email van jOu binnenkrijg."


dus, beste mensen die OOk met rOel te maken hebben,
grOte kans dat hij je email(s) half Of niet gelezen heeft.


dit veranderde vOOr rOel de zaak OOk wel.
zijn vOOrstel het dOOr hem fOut gebOekte bedrag
met mij te verrekenen met mijn aanstaande vakantiegeld
(zijn fOut dOOr mij laten terugbetalen),
mOcht wat hem betreft dan even "de kOelkast in".

Of ik een scan wilde maken
van de brief van de belastingdienst,
dan zOu hij daar eerst eens achteraan,

"want dan kOn die vijfhOnderd eurO
misschien verrekend wOrden met die vijftienhOnderd."


???




Of hij het zelf nOg snapt...

ik was bij vOOrbaat al OpgehOuden met prOberen.
ja, ik snap dat al die Organinazis geld willen zien.
dat is überduidelijk.


nOu,
zO maar eens scannen dan.





"nOrmaal"

tss..!





pepé: lettermenger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten