woensdag 30 januari 2013

interview met cOffeeshOp-beheerster an(Oniem).



dat het Ons allebei aan het hart ging,
de gevOlgen van het idiOte cOffeeshOp-beleid,
dat ze mijn vOOrstel Om haar te interviewen
dankbaar aannam met de wOOrden:
"zO vaak kun je als cOffeeshOp-medewerker
je verhaal niet ergens kwijt."
dat br8 Ons een uurtje later
tOt een interview,
aan de bar,
waarvan hier verslag.



an(Oniem).

an,
beheerster van een cOffeeshOp in nijmegen èn
bedrijfsleidster van een cOffeeshOp in apeldOOrn.
ze wil het interview graag geven,
maar bij vOOrkeur anOniem,

"Omdat ik mezelf liever niet teveel in het publiek wil prOfileren
en Omdat je nOOit weet welke mensen er
hOe Op het interview gaan reageren."

respect daarvOOr.



bar( )OOrdeel.

vOOrdat ze in een shOp kOmt te werken
is an Qua hOreca al dOOr de wOl geverfd
met haar werk in bars.

"maar het begrip 'bar' is breed,"
vraag ik Om invulling.

"vOOral in stamkrOegen,
waarin je de meeste klanten tOch wel kent
en er OOk een stuk sOciaal in je werk meespeelt."

"ik werk nu zO'n 13 jaar in cOffeeshOps.
vOOr die tijd mOest ik er niets van hebben,
was ik nOg nOOit een shOp in geweest
en had ik er het beeld bij dat er
vOOral mensen kwamen
die de kansen in hun leven verspeeld hadden,"

"lOsers?" prObeer ik.

"ja, eigenlijk wel,
maar dat denk ik nu allang niet meer."

"dat begrijp ik. ik denk all1
dat je niet de enige zult zijn die dit vOOrOOrdeel heeft
Over het 'cOffeeshOp-publiek',
dat er mensen zijn die dit beeld hebben
zOnder (OOk) OOk maar 1x een shOp bezOcht te hebben."
"waarschijnlijk wel, ja."

an vervOlgt haar pad-beschrijving:

"tOen mijn brOer mij vrOeg
Of ik niet in één van zijn cOffeeshOps wilde kOmen werken,
zag ik dat dus eerst helemaal niet zitten,
maar zijn vraag had mij nieuwsgierig gemaakt,
dus ben ik een keer als klant gaan kijken
Om de sfeer van de shOp te prOeven.
die viel me enOrm mee.
ik zag dat er een heel gevarieerd publiek kwam
en de sfeer beviel me juist prima.
sindsdien ben ik er blijven werken."




"drugs".

"Omdat we het eigenlijk steeds (OOk) Over drugs hebben en zullen hebben;
wat betékent vOlgens jOu het wOOrd 'drugs'?"
"bedOel je de wikipedia-betekenis ervan?"

"eerder wat jijcel(f) vindt dat het betekent."
"drugs zijn denk ik geestverruimende middelen."

"zijn alle drugs geest-verruimend, ook alcOhOl?"
"dat denk ik wel, ja.
je gebruikt drugs Om in een geestverruimende cOntext te kOmen.
als je het Om andere redenen dOet,
bijvOOrbeeld Omdat je eraan verslaafd bent (geraakt),
dan ga je er -vind ik- verkeerd mee Om."

"is er een verschil tussen sOft- en harddrugs?'
"ja.
sOmmige wietsOOrten van tegenwOOrdig vind ik bijna harddrugs."

"is kOffie een drug?"
"uiteindelijk wel."

"en suiker?
suiker is zO verslavend als de pest,"
kleur ik in.
"O, maar drugs zijn niet altijd verslavend.
het is de cOntext waarin je de drug gebruikt
Of je er Op een gezOnde manier mee Omgaat.
dOe je het vOOr een geestverruimend gemOed,
dan is het prima,
maar dOe je het Omdat je niet zOnder kunt,
Omdat je dingen wilt verdrukken,
niet wil zien,
dan ben je er verkeerd mee bezig."


mOOi dát nOg 1s
zO helder verwOOrd
uit1geZ te hOren wOrden;
dat de wOOrden 'drugs'
en 'verslaving'
niet On(lO)smakelijk
aan elkaar zijn vastgeklOnken.

willen we überhaupt (een) Opgeschreven wetgeving,
bijvOOrbeeld Over drugs,
dan graag met dit in 8neming.
achw8!
zO'n letterwet hebben we natuurlijk al. .
nuja,
sOms te denken dat we zOnder zitten
kan heel geestverruimend werken

( ;

talkin'bOut Opgeschreven wetgeving:



plOfkipwiet.

"wat zijn jOuw ged88 bij het nieuwe cOffeeshOpbeleid?"
"nOu, allereerst al dOOr de hele gedOOgcOnstructie
heb je als Ondernemer niet het gevOel dat je serieus genOmen wOrdt,
want een burgemeester Of minister hOeft maar dít te zeggen
Of het mOet weer helemaal anders -
en wij hebben, vanwege dit rare gedOOgbeleid,
daar dan maar naar te luisteren."


denk bijvOOrbeeld aan de invOering van het rOOkverbOd in Openbare ruimtes,
die O.a. hOrecapersOneel wil beschermen tegen
het werken in "slechte sigarettenrOOk".
sindsdien hebben OOk de cOffeeshOps,
jawel mensen,
sindsdien hebben OOk de cOffeeshOps
een aparte rOOkruimte.
all1 hierin mag je je sigaretten en shaggies rOken!
blOwen mag je in de hele cOffeeshOp.
maar de wet 8 blOwrOOk van een andere sOOrt,
waar het persOneel wèl aan blOOtgesteld mag wOrden.
OfzOiets. .


"wat betreft de plaatselijke pOlitiek
heb ik natuurlijk te maken met apeldOOrn en nijmegen,"
vervOlgt an haar ideeën Over het cOffeeshOp-beleid.
"dOOr verkeerde berichtgeving van OmrOep gelderland
èn niet gOed geïnfOrmeerd te zijn dOOr de plaatselijke pOlitiek
was het in apeldOOrn een tijd een grOte chaOs
en werd ged8 dat we in die stad OOk geen BUITENLANDERS meer mOchten tOelaten,
wat 8eraf niet zO bleek te zijn.

in nijmegen was het burgemeester bruls
die zijn eigen kOers bepaalde,
waar zelfs het cOllege het niet mee eens was.
hierdOOr hebben we in nijmegen
drie weken lang de BUITENLANDERS buiten mOeten hOuden.
gelukkig heeft hij dat nu weer teruggedraaid,
waarschijnlijk Omdat hij zag dat het helemaal verkeerd liep."


jammergenOeg wel (wat/te) laat.
drie weken fascistisch cOffeeshOpbeleid in nijmegen.
januari 2013. .
ik vergeet het nOOit meer, hubert & (c)O. .


"dus de gedOOgconstructie mOet weg
en sOftdrugs mOeten gelegaliseerd?"
"ja. met een gereguleerde wietkweek,
want nu kun je OOk niet cOntrOleren wat je rOOkt.
misschien is je wiet met veel chemicaliën gekweekt,
Om maar zO snel mOgelijk zO veel mOgelijk te prOduceren,
zOdat je veel winst maakt."

"plOfkipwiet,"
grapt iemand anders aan de bar.

"eigenlijk wel, ja."

we lachen er (maar) Om.





w(i)et van damOcles.

"liefst zag ik dat de Overheid een bepaald aantal -
hOeveel weet ik OOk niet,
dat mOet maar berekend wOrden -
in nederland een bepaald aantal vergunningen uitgeeft
aan grOte wietkwekerijen.
dit zijn dan wel zelfstandig Ondernemers,
dus geen staatskwekerijen.

daarbij zOu er nOg een wiet-keurmerk mOeten kOmen,
zOdat je -inderdaad- OOk geen plOfkipwiet meer hebt."

"en biOlOgische wiet,"
vult plOfkipwietwOOrdbedenkster aan.

"precies. dat je OOk vOOr biOlOgisch kunt kiezen.
daarbij; in apeldOOrn is het cOffeeshOp-persOneel verplicht
Om een tweedaagse cursus verslavingszOrg te hebben gevOlgd.
dat zOu wat mij betreft een landelijk beleid mOgen wOrden.
sOwiesO zOuden vOOr het hele land dezelfde sOftdrugs-regels mOeten gelden."


hierna hadden we het nOg een tijdje
Over wat er allemaal zOu kunnen gaan gebeuren
wanneer je de cannabis-handel Ontcriminaliseert (?)
en verkapitaliseert (vandaar het vraagteken. .),
Overlevert aan de handelaren (in pak).
Of er dan niet hetzelfde zOu gaan gebeuren
als met de bakker Op de hOek:
Of,
wanneer sOftdrugs en de kweek ervan gelegaliseerd zOuden zijn,
de kleine wietteler dan niet net zO hard weggecOncurreerd werd
dOOr de grOte cannabis-gigant
en er vOOr de cOnsument uiteindelijk wéér geen ware(n)( )keuze was.

een mijns inziens interessante ged8e
waar we OOk een mOOi gesprek Over hadden,
een Onderwerp dat wellicht 's andertijds verder uitgediept gaat wOrden. .


"tOt nu tOe hangen de cOffeeshOps all1 nOg Onder de wet van damOcles,
wat inhOudt dat je Om de minste Of geringste 'fOut'
je zaak Of vOOr drie maanden
Of zelfs definitief mOet sluiten.

als cOffeeshOp-eigenaar mOet je niet één,
maar minstens drie puntjes Op de i zetten.

het is mijzelf een keer gebeurd
dat de cOffeeshOp dicht mOest,
waarbij de pOlitie
iemand met cannabis Op straat had Opgepakt
en all1 aan de hand van diens verhaal
het besluit tOt Onze sluiting had genOmen,
zOnder eerst Onze kant van het verhaal te hebben gehOOrd.
dat vind ik geen eerlijke pOlitiek."

"vind je nederland een fascistisch land (gewOrden)?"
"in nederland nijgt het naar fascisme,
maar fascistisch is het nOg niet."

"wat hebben we daar dan nOg vOOr nOdig?"
vraag ik zuur.

"een fascistisch land wOrdt bestuurd dOOr één duidelijke leider
Of een grOep leiders.
dat is in nederland nOg niet aan de hand."


"hebben de plaatselijke cOffeeshOps hun kOppen bij elkaar gestOken
tOen duidelijk werd dat er een nieuwe wetgeving aan zOu kOmen?"
"ja, maar daar kan ik niet teveel Over zeggen,
Omdat ik niet weet wat de anderen hierOver kwijt willen."

"en wat heeft 'jOuw' shOp in nijmegen in deze bij1kOmst(en) ingebr8?"
"dat de gezamenlijke cOffeeshOps
zich als één blOk (zOuden) Opstellen
naar de plaatselijke en landelijke pOlitiek."




neêrland's huiskamer.

"is de cOffeeshOp een stukje cultureel erfgOed van nederland?"
"dat vind ik wel.
ik zie de cOffeeshOp graag als een huiskamer,
waar een heel gevariëerd gezelschap Op bezOek kOmt
en waar ik als medewerker een prettige sfeer wil (mee)creëren.

dat hOudt sOms helaas in dat je iemand liever niet binnenlaat.
ik wil het graag gezellig hOuden
en wanneer je je agressief Opstelt,
bijvOOrbeeld mensen die dOOr ze all1 maar aan te kijken
agressief wOrden en "wat mOet je nOu?!" gaan rOepen.
het is hier een sOciale plaats
en Of je hier nu fijn in stilte je jOintje wil rOken
Of gezellig babbelend, dat maakt me niet uit,
maar je hebt wel respect vOOr elkaar."


wat tegen die laatste zin in te brengen?


dank O an!


ik rOOk er nOg 1tje


Op



O



pepé: lettermenger.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten