maandag 11 februari 2013

v(a)g(e) (shi)z(zle).


de vOlgende tekst gaat Over
mijns inziens
de discriminatie van natuurgeneeswijzen
ten Opzichte van de reguliere behandelvOrmen.

gaat OOk Over de diefstal
die zOrgverzekeringen en Overheden in mijn Ogen plegen;
aangezien een individu niet (meer)
een vOlledige vrijheid in keuze heeft,
hOe die diens ziekte behandeld zOu willen zien.

(al) zijn de wOOrden hierOnder gelettermengd in 2010,
helaas (b)lijken ze nOg altijd actueel. .


een telefOOngesprek met een vgz zOrgverzekering callcentermedewerkster:


"Bel ik mijn zorgverzekering op:

"Met Van Megen, ik zag dat mijn maandpremie voor de zorgverzekering niet bij jullie was aangekomen dit keer, wat kan ik nu het beste doen?"
Mijn burgerservicenummer en geboortedatum juist noemen deed de telefoniste de spreekwoordelijke deuren openen en tadaa, inderdaad, er was iets misgegaan met de incasso.
"Ik stuur u een acceptgiro toe, waarmee u de betaling alsnog kunt doen."
Allervriendelijkst. Heel fijn, dankuwel.

'k Heb ook op een callcenter gewerkt, een paar jaartjes geleden alweer. Na haar "is hiermee uw vraag voldoende beantwoord?" en mijn "jazeker" kwam zoals ik zelf ook leerde het volgende: "Hebt u misschien nog ándere vragen?"

Ik denken.
Hou ik van.
En het was toch alweer jaren geleden dat ik mijn trouwe zorgverzekering gebeld had, dus ja, misschien kon ik nog eens serieus nadenken over een -
Wacht, natuurlijk!

"Ja," begon ik voorzichtig, "maar dat is wel meteen een heel grote vraag."
Het bleef stil aan de andere kant van de lijn.
Ik luisterde beter en hoorde haar ademhalen, daarna een even voorzichtig: "We kunnen het proberen".

Ik duwde mezelf de volgende zinnen in.
"Op dit moment ben ik gezond en laten we hopen dat dat tot het end zo blijft, maar ook ik kan een keer ziek worden.
Nu heb ik zelf een grote voorkeur voor natuurlijke geneeswijzen, zoniet dat ik hoop sterk genoeg te zijn om chemische of nucleaire troep te weigeren, wanneer een arts mij deze aanbiedt als mijn mogelijk medicijn. Bijvoorbeeld wanneer ik kanker heb.
Vergoedt VGZ, wanneer ik hier zelf voor kies, mijn natuurlijke behandeling dan volledig?"

Ik wist ook wel dat er niet een "Maar natuurlijk, meneer Van Megen!" zou komen.
Mij werd uitgelegd dat ik inderdaad ook verzekerd was voor verschillende alternatieve geneeswijzen en dat hiervan maximaal 500 euro per jaar vergoed zou worden door mijn zorgverzekering.
"Ehm, in mijn voorbeeld haalde ik kanker aan hè," herinnerde ik de telefoniste voor de zekerheid even, "ik vermoed namelijk dat bestralingen iets duurder zijn dan 500 euro, of niet? Waarschijnlijk duizenden, misschien wel tienduizenden euro's. Dus in het geval dat ik kanker heb, kan ik rekenen op 500 euro VGZ-vergoeding voor mijn natuurlijke behandelingen?"

Het sijpelde nu een beetje bij de dame door dat ze actie ondernemen moest, met een beter weerwoord zou moeten komen. Ze koos voor het volgende: "Nou, het Moermandieet wordt volledig vergoed in het basispakket, want ja, dat heeft met het basispakket te maken hè. Dat vergoedt namelijk wel bestralingen en dergelijke," -

"maar niet mijn hoogstwaarschijnlijk véél goedkopere en minder of geen rotzooi achterlatende natuurlijke behandelingen?" vulde ik haar zin aan.

"Het is toch bijzonder," ging ik verder, nu op dreef, "dat een zorgverzekering over mijn leven bepaalt wat wel en niet binnen mijn behandelingsmogelijkheden valt? Dat is toch wel de omgekeerde wereld, of niet?"

"Tsja, de regeltjes hè, daar kan ik ook weinig aan doen," verontschuldigde ze zich -en dat was ook eh, niet helemaal zo:

"Je zou het voor mij als een klacht kunnen laten registreren," opperde ik, maar haar voorkeur ging er toch naar uit dat ik het op schrift stelde en naar het VGZ sturen zou.

Op schrift is het hier en nu gezet. En de VGZ weet en kan meelezen.


En eenieder die het leest wens ik gezondheid toe!
En het recht zelf te mogen kiezen hoe je behandeld wil worden.
Mezelf incluis ;)




7jul2010 pepé: lettermenger."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten