donderdag 12 april 2012

Beste Jack Broeksteeg,

Aankomend burgemeester van Nijmegen:
Hubert Bruls (CDA)
Fijn je zojuist aan de telefoon te hebben gesproken waarbij we wederzijds aangaven tutoyeren op prijs te stellen. Hierbij, misschien tegen het gebruikelijke in, een open brief aan je, waarin opnieuw mijn verzoek tot een interview met de aanstaande nieuwe burgemeester van Nijmegen, Hubert Bruls, nu nog burgervaderend in het Venlose. Je vroeg me vooral te beantwoorden waarvoor ik schrijf en waarover ik het met dhr. Bruls zou willen hebben. In deze open brief zou ik hier graag op willen antwoorden.



Als geboren Nijmegenaar, het grootste gedeelte van mijn leven in deze prachtige stad woonachtig, voel ik me betrokken bij onder andere de culturele, sociale en politieke gebeurtenissen in onze gemeente. Het voorbije proces van de keuze van onze nieuwe burgemeester, na vertrek van Thom de Graaf, heb ik dan ook met grote belangstelling -en soms verbazing- gevolgd.

Ik poog als schrijver zo onafhankelijk mogelijk te blijven. Mijn werken zijn onder andere te vinden op Blogger, de website waar je via mijn email nu naartoe doorgelinkt bent. Hierop verscheen vorige maand al een verslag van een gesprek met Nijmegen's loco-burgemeester Jan van der Meer. Dit gesprek draaide om het project de Waalsprong, waarop ik een kritische kijk heb, bijvoorbeeld over hoe het gefinancierd werd en over hoe 'groen' dit nieuwe stadsdeel nu werkelijk is. Hierbij een [link] naar dat artikel.
Mijn Blogger-account is nog redelijk nieuw, maar ondanks dat mocht ik mij de voorbije maand verheugen op tegen de duizend unieke bezoekers van mijn site.

Schrijven doe ik ook graag interactief, wat inhoudt dat ik me frequent begeef op de social media en van deze vooral op Twitter. Ik neem aan dat ik niet meer hoef te vertellen dat dit medium zich bij uitstek leent om zowel te informeren als geïnformeerd te worden.

Vorig jaar interviewde ik GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen over onder andere politieke passie en over het coffeeshop- en softdrugs-beleid van onze stad, op een zeer passende lokatie, namelijk in coffeeshop Dakota, één van de oudste coffeeshops van de stad.

Nu, waarom Hubert Bruls -en waarover?
Allereerst, vanzelfsprekend, ter kennismaking. Menig Nijmegenaar, mijzelf incluis, heeft vóór zijn aanstelling waarschijnlijk nooit eerder van deze man gehoord. Het benieuwt me dan ook zéér waarom hij 'Ja' tegen de ambtsbekleding heeft gezegd, of anders, waarom hij zich ervoor aangeboden heeft.
Daarnaast is het waarschijnlijk geen verrassing dat ik van dhr. Bruls zelf zou willen vernemen hoe hij er tegen aan kijkt een burgemeester van CDA-huize te zijn, die zal gaan opereren in één van de 'linkse bolwerken' die Nederland kent, het Havana aan de Waal.

De voorbije maanden heb ik me ingezet voor de Occupy-beweging en sliep daarom een dikke twee maanden lang in een tentje op het Valkhofpark. Hierin vind je natuurlijk al een gedeelte van mijn standpunten terug met betrekking tot politiek en de economie. Hoewel de tenten in opdracht van Thom de Graaf zijn opgedoekt, is het wereldwijde netwerk van Occupy nog springlevend. Ook met deze bril op, zou ik graag één en ander willen bespreken met burgervader Bruls.
Eerdere artikelen die ik over Occupy (Nijmegen) schreef zijn onder andere "Een Occupy Nijmegen column" en "Occupy Nijmegen: Een introspectie".
Vanuit Occupy Nijmegen organiseer ik mede de Filosofiewandelingen die sinds dit jaar tweemaal per maand gehouden worden, gratis toegankelijk voor elke geïnteresseerde.

Wanneer het Hubert Bruls bevalt een kennismakingsgesprek met mij te hebben, maakt het wat mij betreft niet uit waar we dit zouden gaan voeren. Ik ben voornemens apparatuur mee te nemen om het gesprek op te  nemen voor een degelijke weergave ervan. Geen film, alleen geluid. Ik kan me voorstellen dat te zijner tijd het gesprek in het stadhuis zou gaan plaatshebben.

Mocht meneer Bruls, of jij, nog vragen hebben, kunnen jullie me altijd bereiken op het telefoonnummer dat je reeds van me hebt, en anders via het email-adres waarin ik je de link naar dit artikel stuurde.

In de hoop op een positief antwoord verblijf ik,


Vriendelijke groeten,


pepé: lettermenger.

1 opmerking:

  1. Dit is de reply die ik kreeg van Jack Broeksteeg:

    "Beste Pepe,

    Jouw verzoek is besproken met de burgemeester. Zijn agenda loopt snel vol en daarom is er voor gekozen interviews te geven aan media waarvan wij denken dat deze in Nijmegen in zo kort mogelijke tijd de meeste mensen bereiken. Denk aan De Brug, RTV Nijmegen en de Gelderlander.
    Dat betekent dat er voor jouw bloggeraccount Lettermenger geen ruimte zal zijn voor een interview. Wel wil ik je de kans geven een aantal vragen schriftelijk te stellen. Wanneer je dat wil dan hoor ik dat graag van je.

    Ik hoop je zo voldoende geinformeerd te hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Jack Broeksteeg"

    BeantwoordenVerwijderen