woensdag 4 september 2013

Open Huis (Nijmegen).



Op 19 juli 2010 schreef ik (via Hyves) de onderstaande open brief aan Floris Tas,
indertijd in Nijmegen de wethouder van wonen en ruimtelelijke ordening &c.

In de brief vraag ik de plaatselijke politiek
om het realiseren van een Open Huis (mede) mogelijk te maken.

Gisteren kwam het idee opnieuw ter sprake.
Er is enthousiasme en inspirazi om dit Open Huis werkelijkheid te gaan maken,
maar dat zal niet door een handjevol mensen gerealiseerd kunnen worden..

Wat zou dat dan kunnen zijn, zo'n Open Huis?
In de open brief beschrijf ik mogelijke invullingen daarvan.
Wellicht dat dit thema de komende tijd vaker aan de orde komt,
maar dat hangt 'n btje van ons allemaal af ( ;

De brief van toen:



"Edelachtbare heer Tas*,


Uw waardevolle tijd besparen willend, hoop ik dat u er begrip voor hebt dat ik u in mijn schrijven graag direct en vooraleerst bondig een voorstel ter overweging en vergadering voorleg. Te weten het ingebruiknemen van het pand waar tot voor kort Cinemariënburg en café De Foyer in huisden als een gemeentelijk Open Huis.

Momenteel mijzelf actief inzettend als schrijver, journalist en kunstenaar, me ondermeer richtend op de financieel minst bedeelden, geboren in- en verliefd op mijn stad, heb ik in vele gesprekken al verschillende concepten van dit Open Huis voorbij horen gaan, waarbij ook aangegeven werd dat gedurende de jaren er al enkele keren serieus in de raad over is gesproken, helaas tot nog toe met m.i. geen positief resultaat.

U, edelachtbare, bent degene die ik aanschrijf. Feitelijk had ik dit aan de gehele raad kunnen doen, daar volgens mij dit idee voor het Open Huis mede onder de (financiële) verantwoordelijkheid van elke andere portefeuille valt. Ik hoop een beroep op u te mogen doen dit voorstel dan ook alszodanig "in de groep te gooien".


Het idee Open Huis "De Foyer" (in een notendop):

- Het Open Huis is een zéér centraal gelegen en laagdrempelige, liefst drempelloze ontmoetingsplaats voor Nijmegenaren en bezoekers van de stad.

- Zowel betaalde krachten als vrijwilligers vinden er een unieke plaats om te werken.

- Voor een zéér zachte, lees voor vrijwel iedereen betaalbare prijs kan er gegeten en gedronken worden.

- Lokale ondernemers kunnen worden gestimuleerd danwel verzocht hun nog goed eetbare, echter niet meer verkoopbare waren te schenken aan de stad, het Open Huis. Dit zelfde zou gedaan kunnen worden op ander voor het Open Huis bruikbaar materieel en eventueel ook personeel. Het Open Huis is er voor iedereen, dus elke nuttige bijdrage vanuit de stad, ook van haar individuele bewoners, wordt gestimuleerd en dankbaar aanvaard. Iedereen mag er tenslotte ook gebruik van maken. Deze gedachte is niet alleen wáár, mijns inziens zou hiermee het Open Huis een verbroederend effect kunnen hebben. Je bent niet alleen bezoeker, je bent ook een stukje maker ervan.

- Het Open Huis biedt buiten een openbare huiskamer en keuken nog een Open Podium (in de voormalge De Foyer) en een Groot Podium aan (in het oude Cinemariënburg).

- Bedden zijn er in verschillende prijscategoriën, waarmee wederom "drempelloos denken" het concept bepaalt. Altijd Nijmegen.

- (Lokale) zorginstellingen kunnen er met personeel en evt. (tijdelijke) standjes, standplaatsen, hoekjes of zelfs (spreek)kamers onderdak vinden en hiermee ook eenvoudig benaderbaar zijn voor de mensen uit hun doelgroep.

- Met het realiseren van zulk een Open Huis zou de gemeente Nijmegen zich landelijk en misschien nog veel ruimer op de kaart kunnen zetten, daar, juist in deze hectische tijd, een zó álle burgers omvattend initiatief een toonbeeld is dat het wèl kan. En waar? Natuurlijk: Altijd Nijmegen.

- Verdere invullingen van het Open Huis kunnen de komende tijd in een gemeentelijke comparitie (inplaats van discussie) gegeven worden.


Mocht u wat meer willen weten van mij, degene die u nu "out of the blue" schrijft, ben ik allereerst vanzelfsprekend graag bereid een persoonlijke ontmoeting met u te hebben.
[...]

Graag verneem ik van u, vanzelfsprekend hopend op een even bezield en enthousiast gevoel uwerzijds,

In liefde en vertrouwen hoog achtend,"






Reaxies?
Meer dan welkom!
Kan onderaan deze blog
[desgewenst anoniem].




pepé: lettermenger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten