vrijdag 17 augustus 2012

Gratis kanker!

Vandaag fijn straatmuziek gespeeld op straat.
En dan wil er nog wel eens het een of ander gebeuren.

Zoals vanmiddag, toen de hoofdkoopstraat van Nijmegen bar gebarricadeerd werd door een lichtblauwe bak met mensen in ongeveer even blauwe uniformen. U en ik konden gratis kleine blikjes Aquarius van deze mij onbekende mensen krijgen. Het blikje mee naar huis nemen was niet aan de orde, want vlak voordat blikjes in handen van gretige voorbijgangers geduwd werden, was rits-rats! het blikje al opengemaakt door een Aquarius-meisje of jongetje.

Mij werd ook zo'n blikje aangeboden, Ik keek voor de zekerheid even naar de ingrediënten. Buiten "water" moest ik naar ingrediënten zoeken waar geen E voor stond. Tig door onze E.U. goedgekeurde chemische of 'verchemischte' stoffen waren in dit sportdrankje gestopt!

Ik zeg: "Da's puur vergif, jôh! En dat geef jij aan voorbijgangers gratis weg? Nee, daar laat jij je voor betálen, om mensen gratis te vergiftigen? Verkoop je je ziel zo niet aan de duivel, jôh?"

Toen ik vervolgens mensen ging afraden om dat gif van dit markante gezelschap aan te nemen en drinken, werd het anoniem gemaakte heerschap op de foto hier links boos op mij, kwam met opgepompt testosteronlijf bijna tegen mij aan staan. Best lekker, maar 't was mijn type niet.

We wisselden wat woorden, onder andere mijn vraag om duidelijkheid waarom hij ineens zo dichtbij mij stond, of hij mij nu aan het bedreigen was. En dat hij zelf moest weten wat hij met zijn leven deed, net als ieder ander, dat deze heer aan het einde zijn eigen rechter zou zijn. Zulks.

Ik besloot in Aquarius' buurt ook nog een half uurtje muziek te maken, want langer laat de gemeente Nijmegen een straatmuzikant niet toe om op één plek te spelen. En natuurlijk paste ik mijn liedteksten her en der wat aan op mijn publiek, like "POISON! They're giving you POISON! POISON for FREE!" En tussendoor de liedjes bracht ik wat balans in het geheel door naar de door deze kwakzalvers aangesproken mensen te roepen: "GRATIS KANKER! MMMM! Hebt u een goede zorgverzekering? Dan kan het wel, hoor. Proost!"

Wat zeur ik ook?
Dit is toch normaal in ons straatbeeld?
Ehm...

We denken in de gemeente Nijmegen na of we bedelen willen gaan verbieden, maar gelukkig is het fascisme nog (net) niet zo doorgedrongen, waardoor dit voorstel het nèt niet gehaald heeft.
En wanneer de kapitalist maar schuift, dan mag die vanzelfsprekend midden op de koopstraat de meest gruwelijke producten aan u en mij slijten.
Dat dan weer wel.

Vervolgens gooien wij die gekregen en leegedronken gifblikjes natuurlijk netjes weg...
Zo gaat dat.



Occupy Yourself:
Speak your mind.


pepé: lettermenger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten