maandag 29 oktober 2012

pOmpOenpOst.

O beste man die mij Op 25 OktOber deze pOmpOen gaf, toen jij mij muziek Op straat zag maken,

Dank nOgmaals vOOr dit fijne geschenk!

Omdat je mij heel nadrukkelijk vrOeg Of ik wel iets met dit Oranje wOnder zOu gaan dOen, vOOrdat je het aan mij gaf, deze pOmpOenpOstblOg, Om (met je) te delen wat ermee gebeurd is.


terwijl een pannetje met bOuillOn Op het vuur stOnd, hakte ik je pOmpOen in stukken en deed de pitten in een zeef.
bOuillOn kOOkt' alras en de pOmpOenbrOkken plOnsten erin.
vOOr extra smaak vOegde ik kerrie, versgemalen peper, kOkOsbOter en een dikke lepel pindakaas tOe.
vOOr de bite twee handjes surinaamse rijst.

Ondertussen af en tOe rOerend ging ik aan de slag met de pitten:
wassen en zeven Om ze Oranjevrij te krijgen, terwijl de grill aan het vOOrverwarmen was.
vervOlgens een kwartiertje pOp! pOp! pOp!-rOOsteren.
ze kwamen stuk vOOr stuk stuk heerlijk geurend uit de grill.

na een kwartier kOken was de pOmpOen in de pan voldOende z8 Om hem te bewerken met de blender.
zO geschiedde.
een dampende Oranje sOep OntstOnd Onder mijn Ogen.
ik liet hem nOg een tijdje z8jes dOOrpruttelen en pakte Onderwijl de vijzel erbij.
hiermee vermaalde ik de gerOOsterde pOmpOenpitten tOt gruis.
dat wil ik in mijn eerstvOlgende brOOddeeg gaan verwerken.

'eerstvOlgende', want vanOchtend maakte ik al een zuurdesembOlletje, dat nu aan het rijZen is, Om vanavOnd gebakken te wOrden.
daarOm deed ik het geurige gruis even in een wekpOtje.

tOt slOt vOegde ik diepvriesgrOenten tOe aan de sOep (Onder andere brOccOli, ui, peultjes en paprika), br8 die weer aan het pruttelen en haalde hem van het vuur Om zO rustig dOOr te kunnen garen.

de zuurdesembOl mOcht, na twee uren rijZen, een tweede kneedbehandeling Ondergaan, Om daarna minimaal vijf uur in rust hetzelfde te kunnen dOen.
Op het mOment van schrijven is dit wOnderlijke prOces zich aan het vOltrekken.
zO bijzOnder, vind ik, brOOd; het Oudste recept van Onze sOOrt!

de vOchtige theedOek Over de bOlbevattende kOm heen en de pOmpOensOeppan ging Opnieuw Op het vuur.
dit nadat ik er een pOrtie uit had gehaald vOOr een bekende van me, die helaas af en tOe wel wat vOedsel en liefst OOk een eigen dak bOven haar hOOfd zOu kunnen en mOgen gebruiken.
dat (OOk) deze wOOrden haar hierbij mOgen helpen.


jOuw pOmpOen was nu OmgetOverd tOt een lunch!
en O! ging ik die nu eens smakelijk verOrberen!
want, waarde gulle gever, zalig wàs en ís jOuw pOmpOen.
celfs na deze kOm en een bewaarbakkie eruit gehaald te hebben, bevat de pan nOg wel één Of twee pOrties pOmpOensOep méér!
welk een weelde!

dank O!

pepé: lettermenger.



naschrift Om 22:00 uur, zelfde dag:

en hier het brOOd
dat rijZende was
terwijl ik schrijvende was ( :


Geen opmerkingen:

Een reactie posten