maandag 11 juni 2012

Wit.

De onderstaande tekst schreef ik zo rond mijn zeventiende levensjaar. Filosofische gedachten en vragen noteerde ik toen in een schrift dat ik de naam "Friedegond, de bron van vrede en oorlog" had gegeven. Ik dacht terug aan deze notities bij een gesprek waarin ook ik gisteren betrokken was. Het ging over de primaire kleuren, rood, geel en blauw, over de vader, zoon en heilige geest, over het ik, het lot en de wil -en ook over de hoer, de pooier en de hoerenloper. Mijn vermoeden is, dat hier later wel eens meer woorden aan besteed zouden kunnen gaan worden. Eerst eens terug naar de geest van de pé van zeventien. 'k Heb het zelf ook al jaren niet meer gelezen...



"Je hebt drie personen in je:
de Verteller;
de Vrager; en
de Voeler.

Het ene moment ben je meer Verteller, het andere moment weer meer de Vrager en bij sommige personen meer Voeler, enz. De andere twee zijn dan niet uitgeschakeld, maar domineren minder.

Bij menging van rood en blauw krijg je paars.
Bij blauw en geel groen en
bij rood en geel oranje.
Zo is het ook met de drie personen in je.

Maar ook zijn deze drie kleuren symbolen voor aarde-elementen:
rood voor vuur;
blauw voor water/lucht; en
geel voor grond.

ROOD is de Verteller.
Het zijn de vonken uit je die de ander bereiken of dat proberen.
GEEL is de Vrager.
De braakliggende grond waar antwoorden op geplant dienen te worden.
BLAUW is de Voeler.
De emoties die een verborgen bron zijn en soms door het vuur (rood) als een geiser de oppervlakte bereiken.

Verteller en Vrager vormen de Peinzer,
Je vraagt en vertelt, overweegt en vraagt weer. Het diepe denkproces.
Vrager en Voeler vormen de Vermoeder.
Je afvragen wat je voelt en dit beantwoorden met zoekende vermoedens.
Voeler en Verteller vormen de Ziener.
De gevoelsmatige wijze van het onder woorden brengen van inzichten.

Elk mens is een spiegel. De drie kleuren Verteller, Vrager en Voeler vormen deze spiegel.
Iedereen werkt aan diens spiegel om deze te vervolmaken. De delen die je ervan kent, kun je spiegelen naar anderen. Wanneer je een stuk van je spiegel nog niet kent en een ander spiegelt het licht van dat gedeelte naar jou toe, dan maak je er kennis mee, ontdek je het bij jezelf.

Het volmaaktst is de spiegel in de spiegel."



pepé: lettermenger.

[tip: lees OOk m'n vrijvers "uit het niets"]

foto van een fragment uit 'Friedegond'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten